*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)

Łódź the ideal city

EC1 jeans

Special Art Zone

EC1 Lodz Foundation

Będą dwa przystanki w tunelu średnicowym!
There are no translations available.

To już pewne. W tunelu średnicowym powstaną przystanki Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. Razem z z dworcem Łódź Fabryczna stworzą namiastkę metra i zapewnią szybki dojazd do śródmieścia mieszkańcom aglomeracji łódzkiej.

Zarząd PKP PLK wybrał wariant przebiegu tunelu średnicowego  z dwoma przystankami w tunelu: stacją Łódź Centrum u zbiegu Zielonej, Zachodniej i Kościuszki oraz Łódź Manufaktura w rejonie Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Budowa tunelu jest warunkiem koniecznym by wyeliminować niewydolność łódzkiego węzła kolejowego i stworzyć wygodną siatkę ogólnopolskich połączeń. Dla Województwa i Miasta będzie on z kolei szansą na rozbudowanie systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednak odkąd rozpoczęły się prace koncepcyjne nad tunelem średnicowym, temat przystanków pośrednich w tunelu był kwestią sporną. Wstępnie zakładano stacje pod skrzyżowaniem ulic Zielonej i Zachodniej oraz pod place Hallera. W toku prac nad studium wykonalności taki przebieg tunelu okazał się jednak niewykonalny, a firma SENER zasugerowała tylko jedną stacje pośrednią w pobliżu centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura. Według projektantów stacja przy ul. Zachodniej była technicznie wykonalna, ale całkowicie nieopłacalna dla kolei i potencjalnie utrudniająca ruch pociągów w tunelu. Ten pogląd wzbudził głośne protesty łodzian interesujących się komunikacją. Ich zdaniem przystanek zlokalizowany w rejonie skrzyżowania ulic Zachodniej, Kościuszki i Zielonej pozwalałby mieszkańcom aglomeracji łódzkiej dojechać do dowolnego punktu w centrum Łodzi w zaledwie 30 minut. Takie rozwiązanie zmniejszyłoby ilość samochodów w Śródmieściu i przyczyniłoby się do wzrostu atrakcyjności miasta.

Po latach dalszych prac nad studium wykonalności i niepewności łodzian co do ostatecznego kształtu projektu, w końcu także spółka PKP PLK przyznała, że przystanki powinny powstać, by tunel mógł znacząco wpłynąć na kształt komunikacji w Łodzi i aglomeracji. Teraz wiadomo już, że nic nie odbierze Łodzi „małego metra”, jak zwykło się nazywać wizję tunelu z przystankami pośrednimi. Przetarg na inwestycję w formule „zaprojektuj i buduj” ma być ogłoszony w 2017 roku. Budowa mogłaby się rozpocząć w 2018 roku i potrwać od 3 do 5 lat. Miastu zależy, by tunel był gotowy w 2022 roku, czyli przed wystawą International EXPO, o której organizację ubiega się Łódź. Inwestycja ma kosztować 1,5 mld zł, z czego aż 85% może pochodzić z dofinansowania unijnego. Projekt znalazł się w kontrakcie regionalnym dla województwa łódzkiego.

Podziel się
 

Newsletters
Terms and Conditions

EC1 ARTTRACTION
RAILWAY JOURNAL
APRIL– MAY 2010
NUMBER 211


NOVEMBER – DECEMBER 2009
NUMBER 291


New Centre of Łódź and Kobro Square

The New Centre of Łódź is a pioneer operation on a living city, both in respect of matter and idea. The concept of spatial development for this area was prepared by a Luxemburg urban planner, Rob Krier, in 2007. The starting point for the entire project is the idea to create a high speed railway line under a city. At the same time, the New Centre of Łódź will be a place which will define the character of Łódź as a city of culture and art for a long time.