*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)

Łódź miasto idealne

Theatre Games


Specjalna Strefa Sztuki

EC1 Fundacja Łódzka

Nowotargowa o ludzkiej skali

Zarząd Dróg i Transportu ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla ulicy Nowotargowej od Tuwima do Piłsudskiego. Oficjalnie potwierdziło się, że droga będzie węższa, niż wcześniej planowano a skala wyburzeń będzie mniejsza. To finał długoletnich sporów o to, czy Nowotargowa powinna być śródmiejską arterią, czy zwykłą ulicą.

Ulica Nowotargowa ma połączyć ulicę Uniwersytecką z al. Piłsudskiego. Północny odcinek - od Uniwersyteckiej do Tuwima - jest realizowany w ramach kontraktu na budowę dworca Łódź Fabryczna i powinien być gotowy do sierpnia 2016 roku. Kontrowersje pojawiały się wokół południowego odcinka trasy, który ma być poprowadzona przez środek zdewastowanego przemysłowo-mieszkalnego kwartału, a za ulicą Nawrot włączyć się w ślad ulicy Targowej. Początkowo trasa miała mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zatem na południowym odcinku konieczne było poszerzenie istniejącej Targowej, co w praktyce oznaczało wyburzenie 5 kamienic oraz zabytkowego kantoru fabrycznego. .

Zwolennicy trasy uważali, że do dworca i Nowego Centrum Łodzi od strony trasy W-Z musi prowadzić szeroka trasa, żeby mogli do nich wygodnie dojechać wszyscy kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej. Podkreślali, że planowane do wyburzenia kamienice nie są wartościowe, a przebicie kwartału pozwoli na jego ucywilizowanie. Ich oponenci argumentowali, że wyburzenia będą miały podobny efekt, jak wzdłuż ulicy Zachodniej, która kilkadziesiąt lat po poszerzeniu wciąż nie może doczekać się zabudowy i wygląda jak po bombardowaniu. Ostrzegali także, że szeroka trasa wpompuje do samego centrum jeszcze więcej samochodów. Pieniądze przeznaczone na rozbudowę trasy proponowali przesunąć na doinwestowanie komunikacji zbiorowej wokół dworca.

Ich zdaniem prognozy pasażerskie PKP PLK, będące uzasadnieniem budowy szerkoiego dojazdu do dworca, były zdecydowanie przesadzone, a przynajmniej do momentu w którym powstanie tunel średnicowy. Z kilkunastu tysięcy pasażerów, którzy w pierwszych latach skorzystają z dworca, tylko znikoma część przyjedzie samochodem. Większość skorzysta z komunikacji miejskiej, która w centrum Łodzi ma mieć priorytet, oraz z pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które dowiozą ich z kilkudziesięciu przystanków w regionie łódzkim, w tym kilkunastu na terenie samej Łodzi.

Budowę trasy w dwujezdniowej wersji zablokowali w poprzedniej kadencji samorządu radni. W obecnej kadencji udało się w kwestii Nowotargowej osiągnąć kompromis. Według niego od Tuwima na południe Nowotargowa będzie miała jedna jezdnię z dwoma pasami ruchu – po jednym w każdym kierunku. Droga przetnie kwartał tylko w jego najbardziej zdewastowanej części, nie pozostawiając po sobie blizny w postaci zburzonych kamienic. Ten kształt ulicy wpisuje się to w koncepcję NCŁ, w której główną rolę odgrywa komunikacja zbiorowa i atrakcyjne przestrzenie publiczne. Pod tym względem zmieni się także równoległy do Nowotargowej odcinek Targowej pomiędzy Tuwima i EC1. Ulica, która już dziś nie ma dużego znaczenia komunikacyjnego,  ma zostać przekształcony w woonerf.

ZDiT właśnie rozpoczął poszukiwania wykonawcy projektu. Dokumentacja ma być gotowa w lutym 2017 roku. W tym samym roku mogłyby rozpocząć się prace przy budowie Nowotargowej i przebudowie Targowej.

 

 

Podziel się
 

Newsletters
Regulamin


EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291

Nowe Centrum Łodzi i Rynek Kobro

Łódź nigdy jeszcze nie stała przed taką szansą jak dzisiaj, by od nowa napisać swoją historię. W XIX wieku kołem zamachowym dla rozwoju miasta był rozkwitający przemysł włókienniczy, teraz pomysł Nowego Centrum Łodzi i Rynku Kobro opiera się na budowaniu miasta napędzanego energią kultury.