*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)

Łódź miasto idealne

Theatre Games


Specjalna Strefa Sztuki

EC1 Fundacja Łódzka

Będą dwa przystanki w tunelu średnicowym!

To już pewne. W tunelu średnicowym powstaną przystanki Łódź Centrum i Łódź Manufaktura. Razem z z dworcem Łódź Fabryczna stworzą namiastkę metra i zapewnią szybki dojazd do śródmieścia mieszkańcom aglomeracji łódzkiej.

Zarząd PKP PLK wybrał wariant przebiegu tunelu średnicowego  z dwoma przystankami w tunelu: stacją Łódź Centrum u zbiegu Zielonej, Zachodniej i Kościuszki oraz Łódź Manufaktura w rejonie Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej. Budowa tunelu jest warunkiem koniecznym by wyeliminować niewydolność łódzkiego węzła kolejowego i stworzyć wygodną siatkę ogólnopolskich połączeń. Dla Województwa i Miasta będzie on z kolei szansą na rozbudowanie systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednak odkąd rozpoczęły się prace koncepcyjne nad tunelem średnicowym, temat przystanków pośrednich w tunelu był kwestią sporną. Wstępnie zakładano stacje pod skrzyżowaniem ulic Zielonej i Zachodniej oraz pod place Hallera. W toku prac nad studium wykonalności taki przebieg tunelu okazał się jednak niewykonalny, a firma SENER zasugerowała tylko jedną stacje pośrednią w pobliżu centrum handlowo-rozrywkowego Manufaktura. Według projektantów stacja przy ul. Zachodniej była technicznie wykonalna, ale całkowicie nieopłacalna dla kolei i potencjalnie utrudniająca ruch pociągów w tunelu. Ten pogląd wzbudził głośne protesty łodzian interesujących się komunikacją. Ich zdaniem przystanek zlokalizowany w rejonie skrzyżowania ulic Zachodniej, Kościuszki i Zielonej pozwalałby mieszkańcom aglomeracji łódzkiej dojechać do dowolnego punktu w centrum Łodzi w zaledwie 30 minut. Takie rozwiązanie zmniejszyłoby ilość samochodów w Śródmieściu i przyczyniłoby się do wzrostu atrakcyjności miasta.

Po latach dalszych prac nad studium wykonalności i niepewności łodzian co do ostatecznego kształtu projektu, w końcu także spółka PKP PLK przyznała, że przystanki powinny powstać, by tunel mógł znacząco wpłynąć na kształt komunikacji w Łodzi i aglomeracji. Teraz wiadomo już, że nic nie odbierze Łodzi „małego metra”, jak zwykło się nazywać wizję tunelu z przystankami pośrednimi. Przetarg na inwestycję w formule „zaprojektuj i buduj” ma być ogłoszony w 2017 roku. Budowa mogłaby się rozpocząć w 2018 roku i potrwać od 3 do 5 lat. Miastu zależy, by tunel był gotowy w 2022 roku, czyli przed wystawą International EXPO, o której organizację ubiega się Łódź. Inwestycja ma kosztować 1,5 mld zł, z czego aż 85% może pochodzić z dofinansowania unijnego. Projekt znalazł się w kontrakcie regionalnym dla województwa łódzkiego.

Podziel się
 

Newsletters
Regulamin


EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291

Nowe Centrum Łodzi i Rynek Kobro

Łódź nigdy jeszcze nie stała przed taką szansą jak dzisiaj, by od nowa napisać swoją historię. W XIX wieku kołem zamachowym dla rozwoju miasta był rozkwitający przemysł włókienniczy, teraz pomysł Nowego Centrum Łodzi i Rynku Kobro opiera się na budowaniu miasta napędzanego energią kultury.