*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)

Łódź miasto idealne

Theatre Games


Specjalna Strefa Sztuki

EC1 Fundacja Łódzka

Przetarg na tunel ogłoszony!

To kolejny milowy kamień procesu rozwoju Nowego Centrum Łodzi i całego miasta. PKP PLK właśnie ogłosiły przetarg na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią.


Informacja o przetargu pojawiła 28 listopada. Inwestycja realizowana będzie w formule „Zaprojektuj i zbuduj”. Pełna nazwa zamówienia to „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu POIiŚ 5.1-15 'Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec'”. Tunel jest niezbędnym elementem oraz naturalnym uzupełnieniem dworca Łódź Fabryczna, który po uruchomieniu będzie na razie dworcem czołowym. Dopiero pociągnięcie torów pod centrum Łodzi umożliwi realizację większej liczby połączeń w kierunku zachodnim, północnym i południowym i uczyni z dworca prawdziwe kolejowe serce Polski.

W tunelu średnicowym powstaną dwa podziemne przystanki: Łódź Centrum (u zbiegu Zielonej, Zachodniej i Kościuszki) i Łódź Manufaktura (w rejonie Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej). Razem z z dworcem Łódź Fabryczna stworzą namiastkę metra i zapewnią szybki dojazd do śródmieścia mieszkańcom aglomeracji łódzkiej. Przystanek zlokalizowany w rejonie skrzyżowania ulic Zachodniej, Kościuszki i Zielonej pozwoli kilkuset tysiącom ludzi dojechać do dowolnego punktu w centrum Łodzi w zaledwie 30 minut. Takie rozwiązanie zmniejszy ilość samochodów w Śródmieściu i przyczyni się do wzrostu atrakcyjności miasta.

Część tunelu zostanie wykonana przy użyciu TBM czyli zmechanizowanej tarczy drążącej, a część metodą odkrywkową i górniczą. Zamawiający planuje przeznaczyć na budowę 1 763 014 206.81 złotych netto (2,17 mld złotych brutto). Projekt znalazł się w kontrakcie regionalnym dla województwa łódzkiego.

PKP PLK czekają na oferty do 11 stycznia 2017 roku, jednak z uwagi na skomplikowany przedmiot zamówienia  trzeba liczyć się z licznymi zapytaniami od ofertentów i przesunięciem rozstrzygnięcia przetargu. Wśród kryteriów udzielenia zamówienia jest m.in. cena i czas wykonania tunelu. Inwestycja ma zamknąć się w czasie od 48 do 51 miesięcy. Budowa samego tunelu najprawdopodobniej rozpocznie się w 2018 roku i potrwa ok. 3 lat. Kluczowe jest, by inwestycja zakończyła się przed planowaną na 2022 rok wystawą International EXPO, o której organizację ubiega się Łódź.

Podziel się
 

Newsletters
Regulamin


EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291

Nowe Centrum Łodzi i Rynek Kobro

Łódź nigdy jeszcze nie stała przed taką szansą jak dzisiaj, by od nowa napisać swoją historię. W XIX wieku kołem zamachowym dla rozwoju miasta był rozkwitający przemysł włókienniczy, teraz pomysł Nowego Centrum Łodzi i Rynku Kobro opiera się na budowaniu miasta napędzanego energią kultury.