*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)

Łódź miasto idealne

Theatre Games


Specjalna Strefa Sztuki

EC1 Fundacja Łódzka

Wielopoziomowe miasto


Już wkrótce Polska może być podzielona na działki nie tylko na powierzchni ziemi, ale także pod i nad nią. Wszystko dzięki specjalnej ustawie, wzorowanej na modelu zachodniego zarządzania gruntem, nad którą pracuje Ministerstwo Infrastruktury i która może okazać się niezwykle pomocna przy budowie Nowego Centrum Łodzi.

W centrach miast kurczy się ilość powierzchni pod zabudowę, a nie wszystkich inwestorów stać, by budować drapacze chmur rodem z Nowego Jorku. Dodatkowym problemem są ograniczone możliwości planowania przestrzennego. Nowa ustawa ma pomóc rozwiązać ten problem. Nie zakłada ona prostej zasady podziału przestrzeni wertykalnej na nowe działki, lecz daje podmiotowi posiadającemu grunt możliwość odpłatnego przekazania innemu podmiotowi prawa do użytkowania przestrzeni pod i nad jego działką w postaci wieloletniej dzierżawy. W ten sposób w szczególnie atrakcyjnych lokalizacjach możliwa stanie się budowa przez zewnętrznych inwestorów podziemnych i nadziemnych parkingów, centrów handlowych, kompleksów mieszkaniowych i usługowych. Inwestor nabywałby także status właściciela obiektu, który wybudował. W szczególny sposób na tym rozwiązaniu mogą zyskać właściciele terenów o kluczowym dla rozwoju kraju potencjale: samorządy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, spółki PKP, deweloperzy, spółdzielnie mieszkaniowe i inwestorzy prywatni. Często dysponując odpowiednim gruntem, nie są w stanie zrealizować kosztownych inwestycji. Co ważne, podziemne i nadziemne powierzchnie będą mogły być objęte hipoteką, co ułatwi kredytowanie budów nowych obiektów przez banki.

Ustawa może wejść w życie najwcześniej w styczniu 2012 roku. W budowie będzie już wtedy prawdopodobnie podziemna część dworca Łódź Fabryczna na terenie Nowego Centrum Łodzi. Całe otoczenie dworca zostało zaprojektowane wraz z rozwiniętą infrastrukturą podziemną, poza peronami dla pociągów i stanowiskami dla autobusów obejmującą także dojazdy i parkingi . Teraz jednak poszczególne części projektu będą mogły powstawać w oparciu o nowe regulacje prawne. Obszar, na którym zbudowane zostanie NCŁ obejmuje aż 90 hektarów, z których znaczna część to tereny należące do spółek kolejowych i Miasta. Dzięki nowej ustawie mogą one zostać zabudowane wielopoziomowo przez prywatnych inwestorów, pozostając własnością PKP i gminy. Bardziej rozwinięte mechanizmy ułatwiające inwestowanie w część podziemną terenu z pewnością zwiększą atrakcyjność działek. Mogą okazać się także niezwykle pomocne w kreowaniu przyjaznego ludziom miasta, cechującego się zrównoważonym transportem  i dużą ilością wysokiej klasy przestrzeni publicznej.

Podziel się
 

Newsletters
Regulamin


EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291

Nowe Centrum Łodzi i Rynek Kobro

Łódź nigdy jeszcze nie stała przed taką szansą jak dzisiaj, by od nowa napisać swoją historię. W XIX wieku kołem zamachowym dla rozwoju miasta był rozkwitający przemysł włókienniczy, teraz pomysł Nowego Centrum Łodzi i Rynku Kobro opiera się na budowaniu miasta napędzanego energią kultury.