*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)

Łódź miasto idealne

Theatre Games


Specjalna Strefa Sztuki

EC1 Fundacja Łódzka

KDP kluczowe dla Europy

Jak nieoficjalnie donosi Polskie Radio, Komisja Europejska uznała projekt budowy pierwszej polskiej linii Kolei Dużych Prędkości za priorytetowe przedsięwzięcie dla unijnego systemu komunikacyjnego. Bruksela wpisała projekt na listę kluczowych dla Wspólnoty projektów, umieszczając ją na transeuropejskiej mapie połączeń transportowych.

Pierwsza polska linia szybkiej kolei, nazywana linią „Y” ma powstać do 2020 roku. Połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań i  będzie pierwszą nową linią kolejową w Polsce od ponad 30 lat, czyli od oddania do użytku Centralnej Magistrali Kolejowej. Jej długość wyniesie ponad 450 km, a jeżdżące po niej szybkie pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 350 kilometrów na godzinę. Szacowane koszty budowy to nawet 26 miliardów złotych. To szansa na skok cywilizacyjny dla całej Polski, ale Łódź zyska na tym projekcie w szczególny sposób, stając się centralnie położonym punktem przesiadkowym, z którego będzie można dojechać w każdy zakątek Europy. Kolej Dużych Prędkości przejedzie tunelem średnicowym pod centrum miasta, zatrzymując się na podziemnym multimodalnym dworcu Łódź Fabryczna, nad którym powstanie nowoczesna dzielnica kultury, sztuki, nauki i biznesu, czyli Miasto Kobro. Szacuje się, że łódzki węzeł kolejowy będzie mógł przyjąć wtedy 100 tysięcy pasażerów na dobę.

W 2009 roku minister infrastruktury i transportu Cezary Grabarczyk zapowiadając rozwój projektu budowy KDP, powiedział EC1 Dziennikowi Kolejowemu: - W grudniu 2008 r. rząd przyjął program budowy kolei dużych prędkości. Po raz pierwszy takiemu dokumentowi towarzyszy prognoza oddziaływania tej inwestycji na środowisko, tak jak tego wymaga Unia Europejska. To niezwykle ważne, bo koszt inwestycji szacowany jest na gigantyczną kwotę 24-26 mld zł. Z budżetu będziemy mogli na nią przeznaczyć tylko część potrzebnych środków. Pozostałe fundusze postaramy się pozyskać z UE, która bardzo sprzyja projektom kolejowym. Kolej jest przyjazna środowisku, zalicza się ją do tzw. zielonego transportu.

Komisja Europejska przedstawi listę projektów kluczowych dopiero w drugiej połowie września, ale już dziś Polska może się nieoficjalnie cieszyć, z wiadomości, że znajdzie się na niej projekt KDP. To duży sukces Ministerstwa Infrastruktury i PKP. Wymiernym zyskiem może być dofinansowanie tego ogromnego projektu unijnymi funduszami.

Podziel się
 

Newsletters
Regulamin


EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291

Nowe Centrum Łodzi i Rynek Kobro

Łódź nigdy jeszcze nie stała przed taką szansą jak dzisiaj, by od nowa napisać swoją historię. W XIX wieku kołem zamachowym dla rozwoju miasta był rozkwitający przemysł włókienniczy, teraz pomysł Nowego Centrum Łodzi i Rynku Kobro opiera się na budowaniu miasta napędzanego energią kultury.