*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
EC1 Dziennik Kolejowy

Zbudować miasto od nowa – to jedyny projekt w Polsce o takiej skali i rozmachu. Wielkie wyzwanie, by śmiało pogodzić cenne inspiracje płynące z historii Łodzi z tworzeniem NOWEGO. Patronuje mu heroiczna odwaga rzeźbiarki Katarzyny Kobro, której imię będzie mieć Rynek w Nowym Centrum Łodzi. Artystyczna postawa, oryginalność, autentyczność, odkrywczość jej dzieła są tak samo nie do podrobienia, jak prawdziwa dusza miasta. W projektowaniu nowej Łodzi i jej elementów, o których napiszemy w kolejnych numerach „ Dziennika Kolejowego”, najważniejsze jest szukanie sposobów na budowanie wspólnoty.

 
Cezary Grabarczyk

minister infrastruktury i transportu

Kiedy w 1999 roku zostałem wicewojewodą łódzkim, jeden z przedsiębiorców powiedział mi, że ma pomysł, jak szybko, nie czekając na autostrady, skomunikować Łódź z Warszawą. Chciał stworzyć prywatną linię kolejową z nowoczesnym taborem. Wtedy pierwszy raz usłyszałem o planach szybkiego połączenia między tymi dwoma miastami. Ale okazało się, że nie wystarczy supernowoczesny pociąg, trzeba także zmodernizować całą linię i infrastrukturę – torowisko, sieć energetyczną, także sieć telekomunikacyjną.

 
Kulturalny Turniej Miast

Łódź wygrywa w rankingu polskich miast „Polityki” oceniającym szanse na tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. Nasze atuty to atrakcyjne pofabryczne przestrzenie, nowoczesne wykorzystanie tradycji wielokulturowego miasta, komitet honorowy z Danielem Libeskindem i Karlem Dedeciusem, nowe siedziby Filharmonii Łódzkiej i Muzeum Sztuki, znne imprezy jak Festiwal Dialogu Czterech Kultur i Camerimage PIOTR SARZYŃSKI

 
Akcelerator Kalejdoskop

MARIA POPRZĘCKA

Dworzec Łódź Fabryczna – jak większość polskich stacji kolejowych zaniedbany, brudny, odpychający. Otoczenie jeszcze gorsze. Spraje kibiców Widzewa, majdan rozjechany samochodami, budki z zapiekankami, dookoła bezładna, rozbita tkanka miejska. Odrestaurowana cerkiew wygląda jak broszka przypięta do złachanego waciaka. Tak wita i żegna nas miasto Łódź. Lecz właśnie Łódź – jako pierwsze miasto w Polsce – stoi wobec wielkiej szansy transformacji zdegradowanego otoczenia dworca w Nowe Centrum.

 
TRZY LATA PROJEKTU

2006
Minus osiemnaście stopni, jest 23 stycznia. Na ulicach Łodzi mało samochodów, większość unieruchomiły ogromne zaspy śniegu. W ostrym słońcu jezdnie lśnią od lodu. O godzinie dziesiątej rano biuro notarialne przy ulicy Żwirki jest jeszcze puste. Powoli przychodzą dziennikarze i fotoreporterzy, wreszcie pojawiają się bohaterowie dnia: amerykański reżyser David Lynch, architekt i biznesmen Andrzej Walczak oraz szef festiwalu filmowego Camerimage Marek Żydowicz. Znikają za drzwiami, w których są wprawdzie szyby, ale kryształowy szlif zniekształca obraz i niewiele można podejrzeć. Nastrój wyczekiwania, czas w chłodnym powietrzu płynie powoli. Wreszcie otwierają się drzwi. Za stołem siedzą uśmiechnięci mężczyźni – właśnie w trójkę założyli fundację. Wyrasta przed nimi las mikrofonów, fotoreporterzy przepychają się, by stanąć jak najbliżej.
– Fundacja Sztuki Świata jest elementem budowania nowej Łodzi. Chcemy promować miasto przez sztukę – mówi dziennikarzom Andrzej Walczak.
– Od pierwszego spotkania pokochałem Łódź, jej nastrój i budynki – opowiada David Lynch. – Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem fabryki, niemal zemdlałem, takie były piękne. A elektrociepłownia w centrum miasta jest jak sen. Tak się zaczęło.

 
Miasto nad peronami

Łódź Widzew czeka przebudowa, by stacja obsługiwała podróżnych przy zwiększonym ruchu. A wiosną 2010 r. zostanie zamknięty Dworzec Łódź Fabryczna - rozmowa z Grzegorzem Nitą, zastępcą dyrektora ds. technicznych PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami.

 
Magiczna brama Europy

Przybysz wysiadający na początku XX wieku na Dworcu Fabrycznym czuł, że przekracza symboliczną granicę między Wschodem i Zachodem. Tak jak Gabriel Dan, bohater powieści „Hotel Savoy”, przyjezdny stawiający stopę na łódzkiej ziemi trafiał do kulturowego tygla, jakim było dynamicznie rozwijające się miasto.

 
Jeansy EC1 budują kulturę

Pierwszej operacji na otwartym mieście towarzyszą pierwsze spodnie, które budują kulturę.

 



EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291