*/ ?>
KOLEJOWY.
  • Polish (Poland)
  • English (United Kingdom)
Łódź ma czym się pochwalić, pokażcie to światu

Popieram wszelkie inicjatywy, które w czasach globalizacji, wzajamnego upodabniania się ludzi, służą utrwalaniu tożsamości lokalnej i pielęgnowania tradycji. Łódź zawsze słynęła z włókiennictwa, a jej symbolem stały się odważne kobiety, włókniarki, które potrafiły stawić opór bezwględnemu systemowi. Pokazały prawdziwy hart ducha i siłę polskich kobiet.

 
Radzę czytać Hrabala

Kiedyś książek się nie kupowało, je się zdobywało. Stało się w kolejkach, szukało na bazarach – mówi Jurek Owsiak. – Wasz pomysł jest super, te książki niosą w sobie cały ładunek czasu. I nabiorą rangi eksponatu.

 
Biblioteka 5 in Lodz

Rozmowa z Andrzejem Walczakiem, pełnomocnikiem prezydenta Łodzi ds. Specjalnej Strefy Sztuki, o niezwykłej koncepcji Biblioteki 5 in Lodz
PIOTR SARZYŃSKI

Piotr Sarzyński: - Do kilku tysięcy znanych ludzi w Polsce i na świecie wysłaliście list, w którym najważniejsze było jedno zdanie...

Andrzej Walczak: – ... „Podaruj nam pięć książek, które zdecydowały o Twoim życiu”. To idea biblioteki, którą nazwaliśmy 5 in Lodz. Chodzi o książki z domowej biblioteki: dotykane, czytane, nawet podniszczone. Noszące widoczne lub symboliczne piętno ich właściciela. Prosimy o tytuły dla niego najważniejsze, bo znaczące dla drogi życiowej.

 
W kategorii marzeń Łódź jest pierwsza

Rozmowa z Bogdanem Zdrojewskim, ministrem kultury i dziedzictwa narodowego

EC1 Dziennik Kolejowy: Czy zechciałby Pan sięgnąć pamięcią wstecz i powiedzieć, kiedy po raz pierwszy usłyszał Pan o tym pomyśle?

Bogdan Zdrojewski: To było dość dawno, chodziło o sieć połączeń kolejowych. W niezwykłych okolicznościach mój dawny wiceprezydent Wrocławia Zygfryd Zaporowski, współpracujący przy projektowaniu trasy kolejowej Wrocław – Łódź - Warszawa, postanowił zasięgnąć mojej opinii dotyczącej realności przebiegu tej trasy. Był rok 2002. Po prostu nagle sobie przypomniał, iż nie tylko znam uwarunkowania związane z planami miejscowymi, ale - jako dawny maszynista trakcji elektrycznej - znam też kolej. Rzeczywiście, jako młodszy maszynista trochę po tej naszej kochanej ojczyźnie pojeździłem. Akurat w Łodzi, ze składem raz towarowym, raz osobowym, byłem jedynie dwa razy.

 
Skok Polski w XXI wiek

Budowa kolei dużej prędkości i tunelu średnicowego w Łodzi będzie pożegnaniem reliktów epoki rozbiorów i XIX w. – pisze Jan Raczyński, dyrektor Biura Linii Dużych Prędkości w PKP PLK SA
Polska sieć kolejowa w swoim zasadniczym kształcie pochodzi z XIX wieku i pozostała do chwili obecnej ciągle luźnym połączeniem trzech odrębnych systemów z epoki rozbiorów. Jeżeli uważnie spojrzeć na mapę kolejową Polski i przeanalizować jej gęstość, główne kierunki połączeń, to granice rozbiorów są łatwe do uchwycenia. Jedna z tych granic przebiega dokładnie przez Łódź.

 
Łódź będzie centralna

Realny termin rozpoczęcia prac budowlanych to rok 2014. Budowy tego typu trwają około 2 lat, czyli w roku 2016 tunel średnicowy powinien być gotowy – mówi Zbigniew Szafrański, Prezes Zarządu PKP PLK S.A.

Marek Lewoc: Czy tak jak mieszkańcy Łodzi czeka Pan na początek wielkiej budowy kolei dużych prędkości?

Zbigniew Szafrański, Prezes Zarządu PKP PLK S.A.: Dla mnie budowa kolei dużych prędkości to jest „być albo nie być” dla kolei w Polsce. Wiele osób twierdzi, że przy takich rozmiarach jakie ma Polska, a są to średnie wielkości – 600-700 km rozciągłości ze wschodu na zachód i z północy na południe, wystarczą pociągi jeżdżące z prędkością 160, a nawet 120 km/h.

 
Czekam na wycieranie kultury

Wszystko ma początek w Łodzi. Musi być w tym miejscu coś niesamowitego, skoro tyle wielkich, legendarnych postaci tu się urodziło i zdobyło międzynarodową sławę – zastanawia się Krzysztof Candrowicz Firma Atlas poprosiła 15 łodzian by wybrali po 10 kobiet i 10 mężczyzn, którzy dostaną jeansy EC1, by razem „wycierać kulturę”. Z elektorami „EC1 Dziennik Kolejowy” rozmawia o spodniach i ambasadorach Łodzi, którzy będą je nosić.

 
Gortat, Partyka, Bednarek i Matczak

Mieszkam w centrum, często podróżuję i korzystam z dworca Łódź Fabryczna. Będzie mi przyjemniej wyjeżdżać z nowego dworca, a nie z tej rudery, która tam teraz stoi – mówi Aleksandra Urbańczyk

Marek Lewoc: Czy na co dzień chodzisz w jeansach?

Aleksandra Urbańczyk, rekordzistka i mistrzyni Polski, medalistka Mistrzostw Europy w pływaniu: Tak, chyba jak większość osób. To praktycznie podstawowy strój, latem pozwalam sobie jeszcze na spódniczki, ale jeansy noszę prawie codziennie.

 
Zmieniam się razem z miastem

Piotr Szczepański: W filmie „Łódź 2009 – ∞” zarejestruję, jak zmieniają się ludzie i miejsca oraz jak się zmieniam ja Łódź, miasto z filmową tradycją, nie przestaje inspirować twórców. Legenda Łodzi filmowej opiera się na Szkole Filmowej i jej sławnych absolwentach: Andrzeju Wajdzie, Romanie Polańskim, Zbigniewie Rybczyńskim oraz na potężnej niegdyś Wytwórni Filmów Fabularnych – przez kilkadziesiąt lat  centrum polskiej kinematografii.

 



EC1 DZIENNIK KOLEJOWY

KWIECIEŃ-MAJ 2010
NUMER 211



LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2009
NUMER 291